Kolding HF og VUC
Trodser dystre forudsigelser
5. februar 2020

Hejdi tager HF trods handicap

Artikel bragt i BT 29. januar 2020

Hejdi Hejgaard på 21 har ikke tal på, hvor mange gange hun er blevet frarådet at tage en ungdomsuddannelse.

Hejdi har en sygdom, der gør, at hendes øjne kramper, og blev sidste år diagnosticeret med autisme. Efter hendes forældres død og et mislykket ophold hos en plejefamilie efterfølgende udviklede hun desuden depression og angst.

Hun nægtede dog at lade udfordringerne komme i vejen for at tage en uddannelse og startede i 2017 på Kolding HF og VUC, hvor hun stadig går den dag i dag.

"Jeg gik i specialklasse gennem det meste af folkeskolen og fik egentlig at vide, at jeg aldrig ville komme i en almindelig klasse. Men det gjorde jeg så alligevel i 9. klasse, hvor jeg faktisk endte med at få nogle rigtig gode resultater efter at have udviklet mig helt vildt meget," siger Hejdi Hejgaard.

Gav ekstra energi
"Gennem en stor del af mit liv er jeg blevet fortalt, at jeg aldrig ville komme til at tage en ungdomsuddannelse og komme på universitetet. Det gjorde mig sur og gav mig ekstra energi, for det mente jeg jo godt, jeg kunne. Her på skolen har de fra starten haft et helt andet billede af mig end mange andre," tilføjer hun.

Tidligere på måneden offentliggjorde Social- og Indenrigsministeriet en rapport, der viser, at hver femte ung med handicap ikke er i gang med eller ikke har gennemført en ungdomsuddannelse som 19-20-årig. Det gælder blot 1 ud af 20 af alle unge i samme aldersgruppe.

Hejdi mener dog ikke, at man skal holde sig fra at tage en uddannelse, bare fordi man har handicap, og peger på, at der er mange muligheder for at få hjælp, hvis man har særlige behov. 

"Jeg vil anbefale, at man søger om al den støtte, man kan få, for der er faktisk mange muligheder for at få hjælp. Bare det at snakke med lærerne om de udfordringer, man har, gør en kæmpe forskel. Her på skolen gør de i hvert fald meget for at tilrettelægge det på en måde, så man sagtens kan tage en ungdomsuddannelse, selv om man har et handicap og er psykisk sårbar. Hvis man ikke siger noget, kan man ikke få hjælp, og så bliver det svært at tag en uddannelse," siger Hejdi Hejgaard.

Heidi får tilpasset sit skema på grund af sit dårlige syn, så hun jævnligt har korte skoledage, der gør det muligt for hende at hvile sine øjne. Derudover mødes hun ugentligt med en mentor for at tale om personlige og uddannelsesmæssige udfordringer. Og så har hun stor gavn af skolens kurser og samtalegrupper, som blandt andet har givet hende nogle værdifulde redskaber til at håndtere angst og depression.

"Det giver noget energi, at man kan komme og læsse af, selv om det er hårdt. Jeg er vendt 180 grader i forhold til, hvordan jeg var førhen. Når jeg møder nederlag, kan jeg arbejde med situationen. "Jeg har nogle værktøjer, som gør det nemmere for mig at tackle det hele. Og hvis jeg har en dårlig dag, hjælper det faktisk at komme i skole for at få det hele lidt på afstand," siger Hejdi Hejgaard.

Stor udvikling
I det hele taget mener Hejdi, at hun har udviklet sig meget gennem sit uddannelsesforløb – på flere måder. "Jeg har ikke bare udviklet mig fagligt, men også socialt. Tidligere snakkede jeg ikke med
fremmede mennesker, men sad bare helt stiv henne i hjørnet. Det gør jeg ikke mere,« siger Hejdi Hejgaard, der både er medlem af skolens kursistråd og sidder i skolebestyrelsen.

Når Hejdi efter planen er færdig med sin HF-uddannelse i 2021, planlægger hun at læse matematik på universitetet. Drømmen er at blive gymnasielærer.

"Det bliver dejligt at blive færdig, men det bliver svært at undvære skolen, for den betyder virkelig meget for mig," siger Hejdi Hejgaard.