Kolding HF og VUC

Carsten

Carsten går til ordblindeundervisning på VUC.

Hver mandag i 3 timer.

Hvad lavede du før du kom på VUC?

”Jeg har gennem hele min skolegang i folkeskolen haft ekstra dansk undervisning, og har i sin tid også taget dansk på ungdomsskolen. Jeg har altid været udfordret i det danske sprog, mest i det skrevne og den danske grammatik” fortæller Carsten.

Det er først som voksen, at Carsten er blevet testet ordblind og derefter kommet i gang med decideret ordblindeundervisning på VUC.

”Jeg har gennemført indtil flere uddannelser på trods af mine dansk udfordringer, og har aldrig fået ekstra tid til eksamen, hvilket til tider har været noget af en mundfuld. Jeg er uddannet elektroniktekniker og ingeniør. Jeg arbejder til dagligt i mit eget it-firma og sideløbende underviser jeg i it i hjemmeværnet.”

Hvordan foregår ordblindeundervisningen på VUC?

”Vi får forskellige hjælpemidler stillet til rådighed, heriblandt en del it-redskaber, som jo er vejen frem i dag. Man sammensætter sit skoleforløb sammen med ordblindekoordinatoren Hanne ud fra det niveau man er på, og hvor man gerne vil ende. Det endelige timetal for den enkelte kursist er derfor forskelligt og der kommer hele tiden nye på holdet, ligesom der hele tiden er nogle der stopper, når de har nået deres mål.”

Hvad har du fået ud af undervisningen – fagligt?

”Jeg har lært at sætte ordene rigtigt sammen, har lært en masse grammatik og ikke mindst endelser. Jeg har haft som mål, at mit skriftsprog skulle blive bedre og mere sikkert, og det er godt på vej.

Jeg har faktisk også gjort andre i min omgangskreds opmærksom på VUCs ordblindeundervisning, og opfordret dem til selv at starte. Det er ærgerligt, hvis deres sproglige udfordringer skulle sætte en stopper for en eventuel drøm om at starte på en bestemt uddannelse.”

Og rent personligt – i din dagligdag?

”Det er de tykke bøger jeg læser nu og jeg læser flere nyheder end tidligere. Der kommer hele tiden nye ord til det danske sprog og derfor er det vigtigt for mig, at holde det ved lige og det gør jeg bl.a. gennem læsning. Det tager stadig lang tid for mig at læse, men jeg kæmper videre for jeg vil det her så meget.

Jeg er også blevet så sikker på mine sproglige færdigheder, at jeg kan hjælpe de andre kursister med it-relaterede udfordringer” afslutter Carsten.

Maj 2017