Kolding HF og VUC
Hf´ere designer øletiketter til lokalt bryghus
15. november 2016

Design af øl-etiketter

HF’ere laver øletiketter til lokalt bryghus

Kursister fra Kolding HF & VUC har som eksamensprojekt i faget design fået lov at designe øletiketter til det lokale mikrobryggeri, Trolden Bryghus.

HF-uddannelsen på VUC samarbejder altid med lokale virksomheder, hvor eleverne udfører rigtige designopgaver, og opgaven lød på at designe øletiketter til fire af bryggeriets øl.

Kursisterne er førsteårselever på den to-årige hf-linje, og opgaven med øletiketterne er deres første inden for grafisk design.

Design underviser Mette Aagaard har vejledt kursisterne siden august, hvor projektet blev skudt i gang. Kursisterne har i løbet af deres undervisning haft besøg af grafiker Lars Hegnet, som gav kursisterne gode råd om design, blikfang, typografi og farveholdning, med Trolden Bryghus´ logo for øje.

Som en del af arbejdet har kursisterne været på virksomhedsbesøg på Trolden Bryghus, hvor bryghusets ejer, Michael Svendsen, fortalte om de traditionelle bryggemetoder.

Fredag den 25. november, besøgte Michael fra Trolden Bryghus Kolding HF&VUC og kårede de fire bedste designs. De fire etiketter kommer i produktion i starten af 2017 og Michael oplyser, at der bliver tale om en ”limited edition” af de fire etiketdesign på de fire forskellige øl, Trolden Bryghus producerer.

Opgaveformuleringen til kursisterne lød som nedenstående:

Trolden Bryghus er et lille lokalt bryghus, der siden 2005 har brygget håndlavet ufiltreret kvalitetsøl efter gammeldags manér.

Bryghusets ejer, Michael, har bedt Kolding HF & VUC om at designe nye etiketter til fire af bryggeriets øl: Lemon Express, Fru Svendsen, Coal-wagon Brown Ale og Kolding Mørk.

Trolden Bryghus’ øl sælges i en lang række specialbutikker og lokale supermarkeder. Jeres etiketter skal fungere som blikfang og give kunden lyst til at købe bryghusets øl.